Zdravím příznivce zdravého životního stylu 😀
Slíbila jsem vám, že vám napíšu, jak správně klíčit.
Kdo chce nejdříve jen zkusit, muzete i na vatě nebo v sítku. Pro pokročilé doporučuji klíčící misky. Pro Louny a okolí, skvělé mají v kavárně Macrolife.
Základ je vše namáčet, abychom se zbavili antinutričních látek. Já namacim vse pres noc. Seminka mala, napr. brokolice nebo řeřicha, se nenamaceji ani neproplachuji, pouze rosí vodou v miskach,nebo na vatě.
Pokud namáčíme, tak nez dame do misek, vodu slijeme a proplachneme.
Seminka pak 2x denně proplachujeme. Dáme na světlo, ale ne na přímé slunce. Klíčit můžeme prakticky všechna NELOUPANÁ potravinářská semena (luštěniny, obiloviny,olejniny…)
Proces klíčení mnohonásobně navyšuje množství různých živin nezbytných pro organismus -makro i mikro živiny 😉
„Namočením semínko “oživne”, zvyšuje se aktivita enzymů semen, obsah vody se zvýší z původních cca 12 % až na 114 %. Probíhají změny v chemickém složení semena, zvyšuje se množství vitamínů a minerálů v závislosti na druhu.
Dochází k neutralizaci kyseliny fytové, která brání vstřebávání důležitých minerálů, jako je vápník, hořčík, železo, měď nebo zinek.
Jsou štěpeny škroby na jednoduché cukry, semínka se stávají snáze stravitelnými. Klíčení semen je tedy technologickou úpravou, která zvyšuje výživovou hodnotu těchto potravin.
Proč je dobré klíčená semínka konzumovat?

No, kde začít… klíčky jsou maličkou výživnou bombou, která v sobě skrývá biologickou energii pro růst celé rostliny. Obsahují velké množství nutričně významných látek pozitivně působících na lidský organismus.

  • Vitamíny – jejich množství se výrazně zvyšuje, nebo se dokonce po naklíčení v semenu objevují nově. Nejčastěji jsou přítomny vitamín A, C, K, E a vitamíny skupiny B.
  • Minerály – až několikanásobně se zvyšuje množství minerálů, v závislosti na druhu jde o vápník, fosfor, hořčík, mangan, draslík, železo a další. Díky neutralizaci kyseliny fytové, která zabraňuje vstřebávání minerálů v těle, jsou tyto látky po naklíčení lépe vstřebatelné a využitelné. Lepší využitelnosti železa napomáhá i obsah vitamínu C v klíčku.
  • Zdroj rostlinných bílkovin
  • Aminokyseliny – naklíčená semena obsahují všech 8 esenciálních aminokyselin, díky kterým dochází k lepší stravitelnosti a zvýšení biologické hodnoty bílkovin.
  • Nízká energetická hodnota – jsou vhodné při redukčních dietách.
  • Velké množství vlákniny – potřebné pro správnou činnost střev a zdravé zažívání.
  • Enzymy – podporují trávicí procesy a činnost vlastních enzymů.
  • Fenolové sloučeniny – nejčastější jsou fenolové kyseliny a flavonoidy. Tyto látky nejen ovlivňují chuť a vůni klíčků, ale byly prokázány jejich ochranné účinky na lidské zdraví. Významná je jejich antioxidační aktivita, působí preventivně proti civilizačním a nádorovým onemocněním, zlepšují imunitu organismu, mají antimikrobiální a antivirové účinky. Klíčením se jejich obsah v semenech výrazně zvyšuje.
  • Chlorofyl – je pigment obsažený v zelených částech rostliny, ceněný pro své antioxidační vlastnosti

Řada látek obsažených v klíčcích má ochranné nebo léčivé účinky podílející se na prevenci a snížení rizika různých, zvláště srdečně cévních onemocnění. Také zpomalují vznik a vývoj chronických onemocnění.“ (zdroj:vegup.me/vse-o-kliceni)

Jsou vhodná do salátu, na chléb nebo jen tak 💪👌
Klíčeni zdar

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.